Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.
Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.).
- Osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, pomimo silnej presji ze strony konkurentów w obu segmentach rynku. W stosunku do poprzedniego kwartału – głównie za sprawą spadku liczby świadczonych usług - nie zdołaliśmy obronić poziomu przychodów, jednak poprawiliśmy rentowność, wyrażoną zarówno zyskiem EBITDA, jak i EBIT. W całym półroczu wypracowaliśmy też dwukrotnie wyższy zysk netto niż rok temu – powiedziała Katarzyna Iwuć, pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu.
- W pierwszej połowie bieżącego roku na inwestycje wydaliśmy łącznie 125 mln zł, w tym 35 mln zł w ramach programu modernizacji sieci do standardu światłowodowego. Tempo, w jakim realizujemy ten program jest poniżej naszych oczekiwań. Główną tego przyczyną jest, o wiele dłuższy niż pierwotnie przyjęliśmy, czas pozyskiwania zgód od spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podjęliśmy już szereg działań naprawczych, w tym zdecydowanie zwiększyliśmy zakres występowania o zgody, czego efektów można się spodziewać za kilka miesięcy – dodała Katarzyna Iwuć.
Przychody w II kw. 2017 roku wyniosły 361 mln zł, co oznacza 1 proc. spadek w stosunku do I kw. br. (-7 proc. r-d-r). Segment B2C wypracował 170 mln zł (-3% k-d-k oraz -11% r-d-r) natomiast segment B2B 186 mln zł (+1 proc. k-d-k oraz -3 proc. r-d-r). Za spadkiem przychodów Spółki stała w głównej mierze mniejsza o 1,9 proc. (42 tys. sztuk) liczba usług głosowych i dostępu do internetu świadczonych przede wszystkim na sieci obcej w segmencie B2C. Na koniec czerwca 2017 r. Netia świadczyła łącznie 2 mln 48 tys. usług.
Jednocześnie na stabilnym poziomie utrzymuje się Skorygowany zysk EBITDA, który wyniósł w II kw. br. 97 mln zł i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 1 proc. (-15 proc. r-d-r). Skorygowany zysk operacyjny EBIT w II kw. br. wyniósł 18,8 mln zł i był wyższy niż w I kw. br. o ponad 11 proc. Zysk netto za I połowę 2017 roku wyniósł 27,1 mln zł i był o 102 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2016 roku.
Realizowany przez Spółkę program inwestycyjny sprawił, że Skorygowane operacyjne wolne przepływy pieniężne (OpFCF) wyniosły w II kw. br. 21 mln zł (spadek o 57 proc. k-d-k i 69 proc. r-d-r). Jednocześnie zadłużenie Spółki spadło na koniec czerwca br. do kwoty 186 mln (-7 k-d-k oraz -38 proc. r-d-r).
Stabilne trendy w B2B
Wyniki osiągane przez Dywizję B2B wskazują, że pomimo silnych trendów rynkowych (np. erozja tradycyjnych usług głosowych) i silnej presji na obniżkę cen usług transmisji danych ze strony konkurencji, Spółka jest w stanie utrzymywać w tych obszarach pod kontrolą zarówno przychody, jak i rentowność. Obszarem, w którym Spółka upatruje przewag strategicznych i intensywnie rozbudowuje infrastrukturę i kompetencje są rozwiązania ICT oraz data center i cloud computing.
B2C silne pakietami z TV i mobile
Na koniec czerwca br. Dywizja B2C świadczyła 620 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu (spadek o 14 tys.) oraz 626 tys. usług telefonicznych (-24 tys. k-d-k). Topniała przede wszystkim baza na sieci obcej (BSA, WLR). Wzrosła natomiast o 8 tys. liczba usług dostępowych na własnej zmodernizowanej sieci Netii (NGA). Za sprawą odejścia 11 tys. użytkowników na łączach niezmodernizowanych, Spółka odnotowała jednak ujemny bilans usług szerokopasmowych na sieci własnej.
Z coraz większym powodzeniem lukę wynikającą z odpływu klientów na sieci o gorszych parametrach wypełniają pakietyzowane usługi TV, które Netia konsekwentnie uatrakcyjnia oraz usługi mobilne.
W II kw. Netii przybyło 2 tys. usług TV i na koniec czerwca ich suma sięgnęła182 tys. W tym samym okresie liczba usług mobilnych wzrosła o 10 tys. i wyniosła 125 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług Netia Mobile wzrosła o 30 proc.
W efekcie średnia liczba usług przypadających na klienta na koniec czerwca br. wyniosła 1,6 a średni przychód na Klienta (ARPU) utrzymuje się na stabilnym poziomie 56 zł.
O Netii
Netia dostarcza kompleksowe, przyjazne w użytkowaniu rozwiązania on-line oraz multimedialną rozrywkę. Usługi skierowane są do użytkowników prywatnych, firm oraz instytucji.
Grupa Netia to jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych na polskim rynku. Zatrudnia niemal 2 tys. osób w 70 lokalizacjach w całej Polsce. W skład Grupy Kapitałowej wchodzą m.in.: Netia S.A., Internetia Sp. z o.o., Telefonia Dialog Sp. z o.o., Petrotel Sp. z o.o., TK Telekom Sp. z o.o.
Netia (jako R.P. Telekom) została założona na początku lat 90. ubiegłego wieku przez grupę polskich przedsiębiorców - pasjonatów, wspieranych przez amerykańskich inwestorów z sektora telekomunikacyjnego. Początkowo świadczyła usługi połączeń głosowych, poszerzając ofertę m.in. o usługi transmisji danych, szerokopasmowego dostępu do Internetu, czy płatnej telewizji cyfrowej.
Od 2000 roku akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Większość akcji jest w posiadaniu polskich inwestorów (Mennica Polska, FIP 11 FIZ, Nationale-Nederlanden OFE, Aviva OFE, PZU OFE "Złota Jesień").
Światłowodowa sieć szkieletowa, którą dysponuje Grupa Netia ma blisko 20 tys. km długości i łączy sieci metropolitalne Grupy w ponad 50 miastach oraz zapewnia kilkanaście niezależnych połączeń międzynarodowych. Liczba obiektów telekomunikacyjnych (są to m.in. budynki, szafy, kontenery, maszty), należących do Grupy Netia przekracza 30 tys., a liczba węzłów sieciowych (PoP) to ponad 81 tys. sztuk.
Szacuje się, że Netia dociera ze swoją siecią do ponad 70 proc. biurowców klasy A i B w Polsce. W zasięgu własnych sieci dostępowych spółek Grupy Netia znajduje się ponad 2,5 mln lokali.
Już co trzecie łącze własne spółek Grupy Netia pozwala na przesyłanie danych z prędkością powyżej 100 Mb/s. W ramach projektu Sieć XXI wieku, w 2020 roku sieć Netii na być w całości zmodernizowana do standardu światłowodowego.