facebook web
Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Wyniki Netii po trzech kwartałach 2017 roku

Trzeci kwartał br. upłynął w Netii pod znakiem kontynuacji wyhamowania spadku przychodów ogółem oraz poprawie rentowności na poziomie Skorygowanego Zysku EBITDA, zarówno z segmencie B2B, jak i B2C. Za sprawą modernizacji sieci, rośnie efektywność sprzedaży i penetracja na własnej sieci (NGA).

W III kw. 2017 roku przychody Netii wyniosły 356 mln zł i były o 1 proc. niższe niż kwartał wcześniej. Przychody po 9 miesiącach osiągnęły kwotę 1,08 mld zł (-6 proc. rok-do-roku).

Skorygowany (o zdarzenia o charakterze jednorazowym) Zysk EBITDA za III kw. br. wzrósł natomiast w stosunku do II kw. br. o 6 proc., sięgając kwoty 103 mln zł (marża 29 proc.). Po 9 miesiącach 2017 roku Skorygowany Zysk EBITDA to 297 mln zł (-11 proc. r-d-r). Po 9 miesiącach 2017 roku Netia osiągnęła zysk z wysokości 41,5 mln zł (o 37 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).

Z zakresie poprawy rentowności wyrażonej marżą Skorygowanego Zysku EBITDA w niemal równym stopniu zapracowały oba segmenty (B2B i B2C). Dywizja B2B, wypracowując 184 mln zł przychodów (-1 proc. kw.-d-kw, ale +1 proc. r.-d-r) i 71 mln Skorygowanego Zysku EBITDA, poprawiła marżę o ponad 2 pp. (z 36 do 38,4 proc.). Z kolei Dywizja B2C, osiągając w III kw. przychody na poziomie 167 mln zł (-2 proc. kw.-d-kw.), wypracowała Skorygowany Zysk EBITDA w kwocie 29 mln zł (marża 18,2 proc. - wyższa o blisko 1,5 pp. w stosunku do poprzedniego kwartału).

Next w B2B

Solidne wyniki segmentu B2B osiągnięte zostały pomimo silnej presji konkurencyjnej. Spółka utrzymała poziom przychodów z kluczowych usług, w tym szerokopasmowych i transmisji danych. Za spadek przychodów segmentu odpowiadały niższe o 2 mln zł przychody z usług głosowych.

Spółka spodziewa, iż w dłuższej perspektywie czasu coraz większą rolę w stabilizowaniu kondycji tego segmentu rynku będą innowacyjne usługi dodatkowe tj. WLAN, WiFi Marketing, szeroko pojęte rozwiązania chmurowe oraz działalność o charakterze integratorskim ICT. Portfolio produktowe tego typu zostało wyodrębnione i funkcjonuje w duchu startup’owym wewnątrz Dywizji B2B pod nazwą NetiaNext. W tej kategorii spółka ma otwartych blisko 150 projektów, które w skali roku mają potencjał około 20 mln zł przychodów.

B2C: siła w NGA i pakietach

Na koniec września br. w segmencie B2C (nie uwzględnia spółki Petrotel) Netia świadczyła 1,53 mln usług (RGU), z czego już 48 proc. na sieciach własnych (wzrost o 2 pp.). W III kw. utrzymane zostały trendy polegające na odpływie abonentów na nisko marżowych usługach na sieci obcej (głównie WLR i BSA) oraz niezmodernizowanych liniach na sieci własnej. Jednocześnie Netia zwiększyła w tym czasie - o 6 tys. sztuk - liczbę usług na łączach NGA. W ostatnich miesiącach Spółka odnotowuje też coraz silniejsze symptomy, które wskazują na wzrost efektywności sprzedaży za sprawą modernizacji sieci do standardu światłowodowego, jak również znaczącą poprawę wskaźnika penetracji usługami w budynkach, w których sieć została już zmodernizowana.

W trakcie III kw. br. – dzięki oferowaniu atrakcyjnych pakietów – Netia zwiększyła bazę abonentów usług TV (o 2 tys. do 184 tys.) oraz usług mobilnych (o 7 tys. do 132 tys.). W efekcie już 49 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych korzysta z pakietów z TV. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług mobilnych (świadczone w modelu MVNO) liczba klientów Netia Mobile wzrosła o 30 proc. Dzięki temu – pomimo silnej presji rynkowej - spółka utrzymuje od wielu kwartałów stabilne ARPU na poziomie 56 zł.  

Więcej na inwestycje  

Od początku stycznia do końca września 2017 r. Netia przeznaczyła na inwestycje kwotę 185 mln zł, z czego 100 mln zł to wydatki przypisane segmentowi B2C. Z tej kwoty 57 mln zł przeznaczone zostało w tym roku na projekt modernizacji Sieć XXI w. Skorygowany operacyjny FCF za 9 miesięcy 2017 roku wyniósł 114 mln zł (spadek o 40 proc, r-d-r), zaś w samym III kw. osiągnął 44 mln zł (+106 proc. kw.-d-kw. oraz -20 proc. r-d-r). Na koniec września 2017 roku wskaźnik zadłużenia do Skorygowanego Zysku EBITDA za 2016 rok wyniósł 0,65x.

W dniu 24 października br. – po jednoznacznie pozytywnym przejściu wnikliwych analiz finansowych i technologicznych – Netia zawarła umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), uzyskując finansowanie w kwocie do 50 mln Euro (lub odpowiednik tej kwoty w złotówkach). Środki te będą współfinansować projekt modernizacji sieci dostępowej B2C do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.). Spłata kredytu jest rozłożona na 8 lat od jego uruchomienia, z dwuletnim okresem karencji od momentu uruchomienia finansowania.

O Netii

Netia dostarcza kompleksowe, przyjazne w użytkowaniu rozwiązania on-line oraz multimedialną rozrywkę. Usługi skierowane są do użytkowników prywatnych, firm oraz instytucji.

Grupa Netia to jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych na polskim rynku. Zatrudnia niemal 2 tys. osób w 70 lokalizacjach w całej Polsce. W skład Grupy Kapitałowej wchodzą m.in.: Netia S.A., Internetia Sp. z o.o., Telefonia Dialog Sp. z o.o., Petrotel Sp. z o.o., TK Telekom Sp. z o.o.

Netia (jako R.P. Telekom) została założona na początku lat 90. ubiegłego wieku przez grupę polskich przedsiębiorców - pasjonatów, wspieranych przez amerykańskich inwestorów z sektora telekomunikacyjnego. Początkowo świadczyła usługi połączeń głosowych, poszerzając ofertę m.in. o usługi transmisji danych, szerokopasmowego dostępu do Internetu,  czy płatnej telewizji cyfrowej.

Od 2000 roku akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Większość akcji jest w posiadaniu polskich inwestorów (Mennica Polska, FIP 11 FIZ, Nationale-Nederlanden OFE, Aviva OFE, PZU OFE "Złota Jesień").

Światłowodowa sieć szkieletowa, którą dysponuje Grupa Netia ma blisko 20 tys. km długości i łączy sieci metropolitalne Grupy w ponad 50 miastach oraz zapewnia kilkanaście niezależnych połączeń międzynarodowych. Liczba obiektów telekomunikacyjnych (są to m.in. budynki, szafy, kontenery, maszty), należących do Grupy Netia przekracza 30 tys., a liczba węzłów sieciowych (PoP) to ponad 81 tys. sztuk.

Szacuje się, że Netia dociera ze swoją siecią do ponad 70 proc. biurowców klasy A i B w Polsce. W zasięgu własnych sieci dostępowych spółek Grupy Netia znajduje się ponad 2,5 mln lokali.

Już co trzecie łącze własne spółek Grupy Netia pozwala na przesyłanie danych z prędkością powyżej 100 Mb/s. W ramach projektu Sieć XXI wieku, w 2020 roku sieć Netii na być w całości zmodernizowana do standardu światłowodowego.

 



Powiązane artykuły